Funnelpages blog

Alles over funnels, online marketing en business growth

Wat is een AIDA funnel

Wat is een AIDA funnel

Wat is een funnel?

Een sales funnel is het beste omschrijven als een proces waarin een mogelijke klant wordt geconverteerd naar een klant. Via diverse marketing- en salestechnieken wordt deze potentiële klant begeleid op zijn customer journey. Deze processen zijn onderdeel van de funnel, die ook wel als een verkooptrechter kan worden weergegeven.


Een funnel is afgesteld op het specifieke bedrijf en de klanten die men wil aantrekken. Elke stap van het marketing- en salesproces is hierin vastgelegd zodat binnen het bedrijf alle neuzen dezelfde kant opstaan en zowel de marketing als de verkoop is geoptimaliseerd.

Wat is een AIDA Funnel

De term AIDA is een afkorting. De letters staan voor Awareness, Interest, Desire en Action. Elke letter beschrijft een specifiek onderdeel van de marketing funnel. Misschien ken je de term AIDA niet, maar de basis van dit model komt terug in nagenoeg elke sales- en marketing funnel ookwel de online marketing trechter genoemd.


1. Awareness

Om jouw bedrijf op de kaart te zetten en jezelf in de kijker te spelen, zul je de aandacht van de klant moeten trekken. Je profileert jezelf en wakkert een bepaalde behoefte en interesse aan. Vaak gebeurt dit online door het lanceren van een website, het plaatsen van advertenties en het posten op social mediakanalen.


Awareness is de eerste fase van de sales funnel

2. Interest

Wanneer de aandacht van een potentiële klant is gewekt, is het belangrijk om de focus op jouw product op dienst richten. Je wilt de bezoeker prikkelen en aansporen om meer research te doen naar jouw bedrijf en product. In deze fase is de consument geïnteresseerd in hoe het product of de dienst van nut kan zijn voor hem of haar.


3. Desire

In de Desire fase van de funnel is het duidelijk dat er oprechte interesse is vanuit de consument. De kans is groot dat er wordt overgegaan tot een aankoop, maar de potentiële klant heeft nog een paar laatste stappen te zetten. Er wordt gericht gezocht naar informatie over het product of de dienst en een kleine nudge in deze fase kan de consument over de streep trekken

4. Action

Als de marketing- en salesfunnel is doorlopen door de potentiële klant, kan dit leiden tot Action, oftewel een actie vanuit de klant. Dit kan de aankoop van het product of de dienst zijn, maar ook een willekeurige andere actie waarop je aanstuurde met de funnel. De geïnteresseerde partij is nu een echte klant van het bedrijf.

Een Aida Funnel opzetten

Bij Funnelpages kun je eenvoudig en effectief jouw eigen AIDA funnel opzetten om de marketing en de sales te stroomlijnen, zowel voor b2b als b2c. Hiervoor hoef je geen ervaren webbouwer te zijn: door middel van eenvoudige modules en een drag-and-drop systeem kun je jouw eigen funnel creëren en optimaliseren. Zo automatiseer je deze belangrijke processen en maak je jouw bedrijf nog efficiënter en succesvoller.


14 dagen gratis Trial

Probeer de funnel builder gratis!


Over de schrijver
Cesar bahnerth
Eigenaar Funnelpages

In 2012 begin ik met affiliate marketing. Naast mijn studie als personal trainer start ik met bloggen, adverteren en het verkopen van mijn eerste programma's. Dat is een leuke "side-hustle", maar levert te weinig op om echt van te leven.

Inmiddels ben ik Wordpress Expert en krijg ik regelmatig de vraag of ik even een website in elkaar wil zetten... "Even"... Even een website maken in Wordpress bestaat helaas niet.

En toen bedacht ik mij: Wat als ik ondernemers de tools EN de kennis kan geven om hun eigen online business te bouwen? Want.... Als je een online business begint, dan moet je de controle hebben over je eigen website. En met deze vraag in gedachte is Funnelpages ontstaan.

0 Comments
Add Comment
View Details
- +
Sold Out