Funnelpages blog

Alles over funnels, online marketing en business growth

Wat is een B2B sales funnel?

Wat is een B2B sales funnel?

Als ondernemer is het belangrijk om tijd en aandacht te besteden aan marketing en sales funnel. Door de juiste strategieën toe te passen, bereik je jouw doelgroep, zet je jouw bedrijf op de kaart en weet je klanten te bereiken en aan je te binden. Dat is belangrijk als jij je met jouw bedrijf richt op consumenten, maar ook als je zakendoet met andere bedrijven. Hoe kun je jouw marketing en sales optimaliseren voor B2B? Daar biedt de B2B sales funnel uitkomst bij!

Wat is een B2B sales funnel?

Een sales funnel is een gestroomlijnd proces om de conversie van geïnteresseerde partij naar klant te bewerkstelligen, dit gaat vaak in fases, denk hierbij aan de AIDA formule waar wij zelf ook veel mee werken.. In de funnel worden diverse marketingtechnieken en salestechnieken verwerkt om de interesse van de klant te wekken, jouw producten interessant te maken en op een aankoop aan te sturen.



Een sales funnel kan worden gebruikt, en worden gepersonaliseerd, door elk bedrijf. Als je voornamelijk met particulieren zakendoet, stel je een B2C sales funnel op, maar als jouw bedrijf zich hoofdzakelijk richt op organisaties en bedrijven, dan stel je een B2B sales funnel op. Het concept is hetzelfde, maar de uitvoering ziet er toch iets anders uit.


Als je dieper in wilt gaan op het verschil tussen een sales funnel en de buyers journey kan je dat hier lezen: Sales funnel vs Buyers journey

Het verschil tussen B2B en B2C

Je verwacht het misschien niet, maar sales en marketing gericht op bedrijven ziet er toch iets anders uit dan voor consumenten. Wat voor consumenten werkt, kan voor bedrijven maar weinig effectief zijn. En vice versa. Maar wat zijn nu de meest opvallende verschillen waar je als ondernemer echt van op de hoogte moet zijn?


Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat je bij marketing gericht op B2B zakendoet met belanghebbenden en niet per se met gebruikers van een product of dienst. De belangen bij de aankoop zijn geheel anders en je krijgt binnen een bedrijf mogelijk te maken met meerdere partijen die allemaal een ander belang hebben. Dit kan kostenefficiëntie zijn, maar ook opbrengst, effectiviteit of simpelweg beschikbaarheid.


Daarnaast verloopt het aankoopproces bij B2B vaak anders dan bij B2C. Particuliere klanten krijgen interesse in een product, doen hun onderzoek en besluiten of ze wel of niet tot een aankoop overgaan. Bij B2B is het proces naar aanloop van een aankoop rationeler en intensiever. Er zijn vaak meer contactmomenten nodig, er zijn meer belangen mee gemoeid en er wordt minder besloten op basis van emotie. Dit heeft allemaal invloed op de uiteindelijke vormgeving van de B2B sales funnel.

Een B2B sales funnel optimaliseren

Wil je jouw funnels optimaliseren voor B2B met de kennis die je hebt opgedaan in dit artikel? Dan kunnen wij bij Funnelpages je zeker van dienst zijn. Bij Funnelpages kun je namelijk jouw eigen effectieve B2B sales funnel opzetten zonder enige ervaring of kennis van coding of marketing. Met eenvoudige modules en een handig drag-and-drop systeem automatiseer je jouw sales funnel stap voor stap. En kom je er even niet uit? Dan staan de experts van Funnelpages klaar om jou te helpen bij het optimaliseren van jouw marketing en sales processen.

0 Comments
Add Comment
View Details
- +
Sold Out