Funnelpages blog

Alles over funnels, online marketing en business growth

Wat is upselling?

Wat is upselling?

Ben jij op zoek naar manieren om meer omzet te genereren? Wil jij graag meer verkopen zonder dat je handenvol geld moet uitgeven aan het aantrekken van nieuwe klanten? Dan is het een goed idee om aan upselling te beginnen denken. Maar wat is upselling nou? En hoe kan jij upselling nu het best integreren in je huidige verkoopstechnieken, website of zelfs marketing plan? In dit handige artikel kom je alles te weten over upselling en hoe upselling ook voor jou een verschil kan maken.


1.Wat is upselling nou eigenlijk?

Upselling gaat om de praktijken waarbij marketeers, verkopers of zelfs je website een klant aanmoedigt om een betere versie van het product te kopen dat ze hebben besloten te kopen.


Je hebt waarschijnlijk zelf al wel eens een telefoontje gekregen van je huidige operator of je een beter (en duurder) telefoon plan zou zien zitten?


Of misschien heb je wel al eens de vraag gekregen in je favoriete hamburger restaurant of je eventueel het large menu wil voor ‘maar’ 1 euro extra? Dit zijn voorbeelden van upselling.


2. Waarom is upselling belangrijk?

Wanneer je terugkoppelt naar je sales team zullen ze jou de vraag stellen waarom Upselling nou zo belangrijk is? Wel, hieronder hebben we alvast enkele voordelen van Upselling op een rijtje gezet.


1. Verhoogde omzet en inkomen

Een eerste voordeel van Upselling is natuurlijk dat Upselling er vaak voor zorgt dat klanten duurdere producten gaan aankopen. Op die manier kun je als bedrijf dus ook meer winst maken per klant. Zo verhoog je niet enkel je inkomen - maar ook je omzet.


2. Verhoging van de gemiddelde bestelwaarde

Met upselling waardoor geven klanten meer uit dan ze normaal zouden doen waardoor de gemiddelde bestelwaarde in jouw bedrijf omhoog gaat. Op die manier kan je de kost per aquisitie ook verhogen om zo meer klanten aan te trekken.



3. Klanttevredenheid

Upselling helpt potentiële klanten bij hun aankoopbeslissing door betere producten of pakketten aan te bevelen. Hierdoor zijn klanten zeer tevreden na de aankoop, wat de klantervaring verbetert.


Hoe upselling ook in jouw bedrijf implementeren?

Nu we begrijpen dat upselling een erg positieve invloed kan hebben op je omzet en de klantentevredenheid is het tijd om te gaan nadenken hoe je ook in jouw bedrijf upselling kan gaan inschakelen. Hier alvast enkele leuke ideetjes:



1. Upselling plugins op e-commerce websites

Wil jij aan upselling doen op je website? Dan kan jij eventueel duurdere en betere producten binnen dezelfde lijn in de schijnwerpers zetten op je verkooppagina. Er zijn een heleboel verschillende plugins die de klant automatisch helpen met het maken van een goede beslissing en op die manier aan upselling doen.


2. Upselling door middel van vergelijkingstabellen

Daarnaast kan je op websites ook gebruik maken van grote tabellen waarin jij je eigen producten binnen een bepaalde lijn vergelijkt. Door een bepaald product in een andere kleur uit te lichten of te insinueren dat dit het meest verkochte product binnen die lijn is kun je mensen overtuigen om een duurder product aan te kopen.


Een e-commerce website die hier heel erg goed in is is Amazon. Op hun verkooppagina’s van high ticket items zoals telefoons en computers krijg je vaak een vergelijkingstabel te zien waarin gelijkaardige producten of verschillende producten binnen dezelfde lijn vergeleken worden. De klant is dan vaker geneigd om voor de middelste of duurste optie te kiezen.


3. Upselling via versie upgrades

Wanneer je een SaaS bedrijf bent rol je waarschijnlijk af en toe een nieuwe versie van je softwareproduct uit. Bij deze updates kun je reclame maken voor een versie upgrade waarbij de klant als het ware upgrade tijdens het updaten. Op die manier heeft de klant niet enkel een beter product, hij of zij heeft ook de nieuwste updates binnen. Vaak worden deze upgrades met een korting aangeboden aan klanten die minimaal een jaar gebruik maken van het product of zonder korting aan mensen die zich net klant gemaakt hebben.


4. Upselling de klantenservice

Als bedrijf streef je natuurlijk altijd voor een geweldige klantenservice, maar wanneer jij je klantenservice aan upselling laat doen wordt deze goede klantenservice nog belangrijker. Indien jouw klantendienst een klant erg goed geholpen heeft, is het namelijk heel makkelijk om deze klant te upsellen. Jouw klantenservice kan op die manier een duurder contract of product verkopen aan reeds bestaande klanten.

0 Comments
Add Comment
View Details
- +
Sold Out