Funnelpages blog

Alles over funnels, online marketing en business growth

Wat is het Aida model?

Wat is het Aida model?

Het AIDA-model is een acroniem: het staat voor aandacht, interesse, verlangen en actie. Het is een marketingmodel dat de stappen beschrijft die een klant doorloopt tijdens het doorlopen van een sales funnel.


Wat is het AIDA-model?

Het is een marketingmodel dat de stappen beschrijft die een klant doorloopt tijdens het kopen van een product. Het AIDA-model is in gebruik sinds eind 19e eeuw. Het is in de loop der jaren meerdere keren herzien en aangepast, zowel in marketing als in public relations.



Wat is de AIDA-aanpak?

Het AIDA-model is gebaseerd op vier afzonderlijke fasen die geïnteresseerde partijen aantrekken die beslissen over een product of dienst.

1. Aandacht trekken:

Het product moet de aandacht van de consument trekken. Dit gebeurt via het advertentiemateriaal. Het is een soort 'eyecatcher'.

Voorbeelden: een opvallend vormgegeven venster, een sensationeel YouTube-fragment, of een themanieuwsbrief, of een afbeelding op een landingspagina.

2. Interesse behouden:

In de eerste fase wordt de aandacht van de potentiële klant gewekt; hun interesse in het product of de dienst moet worden gewekt.

Voorbeeld: er wordt gedetailleerde informatie over het product gepresenteerd, bijvoorbeeld de product beschrijving op een website, een product brochure of flyer, foto's of videoclip van het product.


3. Creëer verlangen:

Als er interesse in het product wordt gewekt, is het de taak van de verkoper om de klant ervan te overtuigen dat hij dit product wil bezitten. In het beste geval wekt de advertentie of het product zelf de wens tot aankoop op.

Voorbeeld: de verkoper geeft duidelijke voorbeelden van de voordelen van het product of de dienst, rekening houdend met het dagelijks leven van de doelgroep. In de online winkel kan een lijst met opsommingstekens de wens om te kopen opwekken. Deze kooplust kan ook worden gewekt door een reclamemedium dat specifiek de emoties van de klant aanspreekt.


4. Onderneem actie:

Zodra de wens om te kopen wordt gewekt, moet dit worden omgezet in een actie, dat wil zeggen de aankoop.

Voorbeeld: In het geval van webwinkels zou dit uiteindelijk het winkelwagenproces zijn, waarbij een klant tot een conversie wordt geleid. De klant kan worden aangemoedigd om het product te kopen met een call-to-action.



Tegenwoordig wordt de AIDA-formule veelvuldig aangevuld met een “S” voor “tevredenheid”, omdat het product uiteindelijk de consument moet bevredigen. Klanttevredenheid ligt niet alleen bij de reclame, maar bij het product zelf. Daarom is de basisopstelling van de vier fasen slechts de voorwaarde voor de verkoop. 

Met de invoeging van de factor “vertrouwen” (vertrouwen) kan ook een zesde element worden toegevoegd. Veel marketeers werken ook met het AIDCAS-model om verkoopprocessen en advertenties te optimaliseren.


0 Comments
Add Comment
View Details
- +
Sold Out