Funnelpages blog

Alles over funnels, online marketing en business growth

Doelgroep bepalen in 6 stappen

Doelgroep bepalen in 6 stappen

Veel bedrijven zeggen dat hun doelgroep bestaat uit iedereen die geïnteresseerd is in hun diensten, maar zelfs kleine bedrijven kunnen concurreren met de grote jongens door zich te richten op hun nichemarkt en een sales funnel.


Het targeten van een specifieke markt betekent niet dat je personen uitsluit, het betekent dat je je marketingbudget en inspanningen richt op een specifieke doelgroep die eerder bij je zal kopen. Een klein maar simpel voor beeld is B2B > business-to-business of B2C> Business-to-consumer


Waarom is de doelgroepanalyse zo belangrijk?

Klanttevredenheid is de basis van ondernemingssucces. Om de hoogst mogelijke klanttevredenheid te garanderen, is het nodig om met behulp van een doelgroepanalyse gedetailleerde informatie over de markt voor een product of dienst te achterhalen.


Met deze kennis kan het product of de dienst worden afgestemd op de behoefte van de doelgroep en via marketing worden aangesproken. Als er voor de productontwikkeling geen doelgroepanalyse wordt uitgevoerd, kan het snel gebeuren dat het idee nooit de beoogde doelgroep bereikt.



Daarom moet je weten wie je klanten zijn: als je bijvoorbeeld weet welke websites ze bezoeken of wat ze invoeren in Google Zoeken, ben je een grote stap dichter bij hen. Als je ook weet welke criteria ze gebruiken om producten te selecteren en te vergelijken, kun je hieruit afleiden hoe jouw website of winkel inhoudelijk moet worden gestructureerd.


Alle aanvullende informatie die je over je doelgroep leert, is van onschatbare waarde. Hoe je deze informatie kunt verkrijgen door middel van onderzoek, enquêtes, gebruikersprofielen en onderzoeken, wordt hier stap voor stap uitgelegd.


Met een duidelijk geïdentificeerde doelgroep wordt het veel gemakkelijker om te bepalen waar en hoe je je bedrijf op de markt wilt brengen. Hieronder staan daarom een aantal stappen om je doelgroep bepalen te verwezenlijken.


1: Identificeer de problemen die je oplost

Een goed startpunt om je doelgroep te identificeren, is inzicht te krijgen in de problemen die jij en je bedrijf oplossen met je producten en / of diensten. Maak een lijst van elke functie van je dienst of product en vermeld naast elke functie de voordelen.


Als je eenmaal een goed idee hebt van het probleem dat je bedrijf oplost, kun je doorgaan om uit te zoeken wie aan deze problemen lijdt.


2: Bekijk je huidige klantenbestand

Wie zijn je huidige klanten en waarom kopen ze bij je bedrijf? Is er een gemeenschappelijk kenmerk of belang? Er staat veel op het spel dat er andere mensen zoals zij zijn die kunnen profiteren van je product of dienst.



3: Onderzoek de concurrentie

Een van de gemakkelijkste stappen, bekijk je concurrentie! Op wie richten zij zich? Wie zijn hun huidige klanten? Misschien vind je een niche of dienst die ze over het hoofd zien.


4: Bepaal welke demografische gegevens je wilt targeten

Niet alleen uitzoeken wie je product of dienst nodig heeft, maar ook wie het meest waarschijnlijk zal kopen, is erg belangrijk als het gaat om het identificeren van je doelmarkt.


Factoren zoals leeftijd, geslacht, inkomensniveau, opleidingsniveau, etnische achtergrond of beroep zijn allemaal belangrijke factoren die je zullen helpen bij het identificeren van die belangrijkste doelgroep voor je bedrijf.


5: Houd rekening met de psychografische gegevens van je doelgroep

Psychografie is de classificatie van mensen op basis van hun houding of aspiraties. Dit zijn de meer persoonlijke kenmerken zoals attitudes, waarden, hobby's en gedrag en ze hebben een enorme impact op het identificeren van je doelgroep.


Hoe past jouw product of dienst in de levensstijl van je doelgroep? Wat zijn de meest aantrekkelijke functies voor je doelgroep? Waar gaat je doelgroep heen voor informatie? Dit zijn enkele van de vragen die je kunt beantwoorden zodra je de psychografische gegevens van je beoogde klant identificeert.



6: Evalueer

Zodra je je doelmarkt hebt geïdentificeerd, zijn er een paar dingen die je moet overwegen en vragen die je jezelf kunt stellen:


- Kan mijn doelmarkt mijn product / dienst betalen?

- Wat drijft mijn doelgroep om aankoopbeslissingen te nemen?

- Zal mijn beoogde klant profiteren van mijn product of dienst? Hebben ze het zelfs nodig?

- Kan ik ze gemakkelijk bereiken met mijn bericht?


Als je je afvraagt ​​hoe je al deze informatie kunt vinden, zoek dan snel naar de doelgroepen die anderen in je branche hebben geïdentificeerd. Forums en blogs voor je branche zijn een andere geweldige bron!


Het definiëren en identificeren van je doelgroep is het moeilijkste deel, maar als je eenmaal weet op wie je je richt, wordt het gemakkelijker om berichten te creëren die bij hen zullen resoneren. Sterker nog, je bespaart geld en behaalt een betere ROI zodra je je doelgroep hebt gedefinieerd!

0 Comments
Add Comment
View Details
- +
Sold Out