Funnelpages blog

Alles over funnels, online marketing en business growth

Het verschil tussen sales funnel vs buyer journey

Het verschil tussen sales funnel vs buyer journey

Wat is een salesfunnel?

Om jouw bedrijf succesvol te maken, omzet te maximaliseren en zoveel mogelijk klanten te bereiken, is het belangrijk om de marketing op orde te hebben. Je weet misschien wel dat aanwezigheid op social media belangrijk is, dat een nieuwsbrief wonderen kan doen voor het consumentenvertrouwen en dat de website moet worden geoptimaliseerd voor zoekmachines, maar hoe kun je dit zo effectief mogelijk aanpakken en inzetten? Daar komt de sales funnel om de hoek kijken.


Met een salesfunnel kun je de reis van bezoeker tot klant tot in detail uitwerken. Dit model geeft inzicht in de doelgroep, de middelen die worden ingezet voor marketing en sales en het proces van begin tot eind. Met een salesfunnel kun je jouw marketing- en salestechnieken plannen, uitvoeren en optimaliseren.

Wat is een buyer journey?

Een buyer journey, ook wel customer journey genoemd, is de ‘reis’ die een klant aflegt van bezoeker tot aan klant. Vanaf het moment dat een bezoeker kennismaakt met jouw bedrijf of product worden er stappen gezet richting de aankoop.


De buyer journey geeft deze route aan. Ieder moment dat de potentiële klant contact of interactie heeft met jouw bedrijf is een contactpunt, maar in tegenstelling tot de marketingfunnel of de salesfunnel is dit proces allesbehalve lineair.


Veel bezoekers keren terug naar eerdere bezochte pagina’s, blogs en informatiepunten voor ze daadwerkelijk een aankoop doen. Sterker nog, er zijn doorgaans maar liefst 8 contactpunten nodig voor de bezoeker toe is aan een aankoop. En het is slim om hier inzicht in te krijgen.

De verschillen tussen de salesfunnel en een buyer journey

De salesfunnel is opgesteld vanuit marketing- en salesdoeleinden. Het stroomlijnt dit proces en geeft stapsgewijs weer welke acties nodig zijn om sales te optimaliseren. Een buyer journey daarentegen is niet zo rigide en lineair. Het is de weg die een klant aflegt naar jouw website en naar een aankoop.


Net als dat een sales funnel fases heeft, heeft de buyer journey dat ook.


Alhoewel een salesfunnel en een buyer journey of customer journey niet dezelfde dingen zijn, is het wel belangrijk dat de twee zaken overlap hebben. Je wilt tenslotte dat jouw marketing- en salesplan naadloos aansluit op de buyer journey. Alleen dan optimaliseer je de kans op conversie. Daarom is het belangrijk als bedrijf om inzicht te krijgen in de buyer journey.


De contactpunten tijdens de buyer journey zijn essentieel om te verwerken in de funnel en door jouw funnel te optimaliseren kun je de buyer journey positief beïnvloeden.

De optimale salesfunnel

Wil je met de opgedane kennis van de buyer journey jouw salesfunnel optimaliseren? Maak dan gebruik van Funnelpages. Op dit platform kun je namelijk jouw eigen funnels bouwen en optimaliseren zonder enige programmeerkennis.


Je hebt geen webbouwer nodig; je kunt het allemaal zelf met kant-en-klare modules om uit te kiezen en een overzichtelijk dashboard. En heb je hulp nodig? Dan staan de medewerkers van Funnelpages je met raad en daad bij.

14 dagen gratis Trial

Probeer de funnel builder gratis!


Over de schrijver
Cesar bahnerth
Eigenaar Funnelpages

In 2012 begin ik met affiliate marketing. Naast mijn studie als personal trainer start ik met bloggen, adverteren en het verkopen van mijn eerste programma's. Dat is een leuke "side-hustle", maar levert te weinig op om echt van te leven.

Inmiddels ben ik Wordpress Expert en krijg ik regelmatig de vraag of ik even een website in elkaar wil zetten... "Even"... Even een website maken in Wordpress bestaat helaas niet.

En toen bedacht ik mij: Wat als ik ondernemers de tools EN de kennis kan geven om hun eigen online business te bouwen? Want.... Als je een online business begint, dan moet je de controle hebben over je eigen website. En met deze vraag in gedachte is Funnelpages ontstaan.

0 Comments
Add Comment
View Details
- +
Sold Out