Funnelpages blog

Alles over funnels, online marketing en business growth

Wat is een online marketing trechter?

Wat is een online marketing trechter?

Wat zijn marketing trechters?

Je wilt ongetwijfeld dat bezoekers op jouw website bepaalde acties ondernemen. Misschien wil je dat ze een aankoop doen, zich aanmelden voor een nieuwsbrief of een formulier invullen met gegevens.


Wanneer iemand iets doet dat je wilt dat hij doet, staat dit bekend als een conversie.


De bezoeker converteert van browsen naar het ondernemen van de actie die je wilt dat ze ondernemen. De marketingtrechter is een visuele weergave van alle stappen die een bezoeker moet doorlopen voordat hij een product of dienst aanschaft.


Een marketing trechter wordt ook wel eens gezien als een sales funnel, maar dit is niet helemaal hetzelfde. De belangrijkste stappen zijn:


  1. De bezoeker moet de website bezoeken
  2. De bezoeker schrijft zich in voor jouw leadmagnet
  3. De bezoeker opent de follow-up emails en klikt door 
  4. De bezoeker koopt het product


Er zijn aanvullende stappen / acties die tussen elk van deze stappen kunnen worden ondernomen, maar die doen er niet toe in de aankooptrechter.


Waarom wordt de reeks stappen naar conversie een "trechter" genoemd?


Omdat er aan het begin van het proces veel mensen zijn die de eerste stap zetten. Als de mensen dan verder gaan en de volgende stappen zetten, vallen sommigen van hen af en wordt de menigte kleiner of kleiner.


De bovenkant van de trechter is waar iedereen naar binnen gaat (jouw site bezoeken). Alleen de meest geïnteresseerde kopers gaan verder in jouw trechter.

Als je meer wilt weten over dit onderwerp raad ik aan om dit artikel te lezen.

Jouw Online marketing trechter optimaliseren

Er zijn verschillende stages in je funnel. Hier is een van de vele om je een idee te geven van waar je moet beginnen:

Erkenning van problemen / behoeften (TOFU)

Het is begrijpelijk dat als iemand niet erkent dat hij een behoefte heeft die vervuld moet worden, hij geen aankoop zal doen. Dat gezegd hebbende, kunnen deze behoeften variëren van eenvoudig op te lossen problemen tot problemen zonder duidelijke oplossingen.


Voor verschillende soorten bedrijven zijn de behoeften van de koper in de fase van probleem / herkenning van behoeften - bovenaan de trechter (TOFU) - verschillend.

Informatie zoeken (MOFU)

Het herkennen van een probleem of behoefte die je hebt, is de stap die een zoektocht naar meer informatie activeert. De strategieën die worden gebruikt om informatie te verzamelen, variëren meestal op basis van de grootte en omvang van de aankoop. Veel van de kopers richten zich tijdens hun zoektocht tot Google om meer te weten te komen over hun problemen, mogelijke oplossingen, relevante bedrijven, enz. Veel mensen wenden zich ook tot sociale media en forums voor aanbevelingen. Op dit moment zijn ze niet op zoek naar promotionele inhoud; ze zijn op zoek naar meer informatie over mogelijke oplossingen voor hun behoeften. Hier kun je jezelf positioneren als de behulpzame branchedeskundige met inhoud die hen helpt, zonder verplichtingen. Doe wat trefwoordonderzoek om erachter te komen welke soorten inhoud je voor het midden van de trechter (MOFU) zou moeten maken - je kunt erachter komen welke zoektermen in jouw niche veel verkeer genereren en inhoud maken die overeenkomt met die zoekopdrachten.

Evaluatie van alternatieven (MOFU)

Na het zoeken naar informatie - of soms gelijktijdig met dit proces - beginnen potentiële klanten de alternatieven te vergelijken die in jouw artikel zijn besproken. Nogmaals, de tijd die in deze fase wordt doorgebracht, is afhankelijk van het type aankoop dat wordt overwogen.

Aankoopbeslissing (BOFU)

De aankoopbeslissing is de natuurlijke afsluiting van de voorgaande drie fasen. De potentiële klant heeft vastgesteld dat ze een probleem hebben, hun opties onderzocht, besloten welke het beste is voor toen ... en nu maken ze zich klaar om hun portemonnee te trekken.


In dit stadium kan inhoud aan de onderkant van de trechter (BOFU) jouw potentiële klanten helpen vertrouwen te hebben in hun beslissing om jouw goed / dienst te kopen. Case study-inhoud, die het succes van een vorige of huidige klant laat zien, is zeer effectief, vooral wanneer de casestudy's relevant zijn voor en een weerspiegeling zijn van de lead. Maak casestudy's met klanten die verschillende klantprofielen, branches, bedrijfsgroottes, enz. weerspiegelen.


Er zijn twee belangrijke factoren die aankopen in dit stadium kunnen belemmeren: negatieve feedback van andere klanten en de motivatie van de potentiële klant om deze feedback te accepteren.

Gedrag na aankoop (BOFU)

Het verkoopproces is niet voltooid omdat er een aankoop is gedaan. Wat er gebeurt na de verkoop is net zo belangrijk. Als jouw nieuwe klanten worden begroet door een doordacht onboardingproces, persoonlijke aandacht en alle middelen die ze nodig hebben om jouw product succesvol te gebruiken, is de kans groter dat ze zichzelf bevestigen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt. En als ze er zeker van zijn, is de kans groter dat ze hun tevredenheid aan anderen doorgeven in de vorm van aanbevelingen en productaanbevelingen. Als jouw nieuwe klanten na hun aankoop teleurgesteld zijn, zullen ze eerder teruggave aanvragen, negatieve recensies schrijven en anderen in hun sociale kringen aanbevelen om bij jouw concurrenten te kopen. Er is niet veel inhoud die je kunt maken om een goede ervaring na de aankoop mogelijk te maken, behalve alleen het maken van een geweldig product. Als je een geweldig product hebt dat een probleem oplost, zal het post-aankoopgedrag vanzelf verdwijnen.

0 Comments
Add Comment
View Details
- +
Sold Out