Funnelpages blog

Alles over funnels, online marketing en business growth

Verhoog je omzet met een ecommerce sales funnel

Verhoog je omzet met een ecommerce sales funnel

Als ondernemer ben je natuurlijk altijd op zoek naar manieren om jouw omzet te verhogen. Of je nu werkzaam bent binnen business to business of business to consumer: jouw succes valt of staat met een succesvolle sales funnel. Maar hoe kun je dit proces optimaliseren? Daar kan een ecommerce sales funnel uitkomst bij bieden.

Wat is een ecommerce sales funnel?

Om de marketing en sales van jouw bedrijf te optimaliseren, zowel met fysieke winkels als met een online bedrijf, is het handig om zoveel mogelijk stappen te automatiseren en te optimaliseren. Met sales funnels kun je dit eenvoudig en snel doen.


Wat is een sales funnel?

Een sales funnel is het beste te visualiseren als een trechter. Het is een proces waarbij je de diverse onderdelen van het verkoopproces zó stroomlijnt dat jouw potentiële klanten organisch worden geleid, door de trechter, naar een aankoop. Het is een manier om de marketing en sales van jouw bedrijf te plannen, in kaart te brengen en te optimaliseren.


De ecommerce Sales funnel

Een ecommerce sales funnel is een sales funnel die is geoptimaliseerd voor de marketing en sales van online handel. Het brengt in kaart hoe de customer journey van jouw online platform eruitziet en welke middelen je inzet om tot een maximale omzet te komen.

De Fases van je Ecommerce Sales Funnel

De ecommerce sales funnel ziet er voor ieder bedrijf anders uit. Andere bedrijven hebben tenslotte een andere doelgroep of markt en het is belangrijk om de funnel te optimaliseren voor jouw klanten. Toch zijn er een aantal vaste fasen binnen je funnels.


  • Awareness; de eerste kennismaking en jezelf op de kaart zetten.
  • Interest; de interesse aanwakkeren.
  • Decision; de laatste nudge tot een aankoop.
  • Action; de daadwerkelijke aankoop en investeren in loyaliteit.


Hoe maak je een ecommerce sales funnel?

Omdat elke funnel uniek is, is er geen standaard template te geven om jouw ecommerce sales funnel te maken. Je wilt de funnel aanpassen op jouw doelgroep, dienst of product, marketing ervaring, online aanwezigheid, social media en zakelijke doelen. Je kunt echter wel gebruikmaken van het eerder besproken AIDA-model om jouw funnel op te zetten. In onderstaande video leggen wij uit hoe je met FunnelPages jouw ideale sales funnel kunt maken.


Welke cijfers zijn belangrijk voor succes?

Na het creëren van de ideale sales funnel voor jouw e-business is het belangrijk om het succes van de toegepaste marketing en salestechnieken te meten. Een succesvolle funnel is tenslotte een work in progress: je kunt de processen continu herzien om zo het best mogelijk resultaat te behalen.


Gedegen onderzoek naar resultaat

Om het succes van jouw sales funnel te meten is het belangrijk om onderzoek te doen naar de resultaten. Hierbij is het vooral belangrijk om te kijken naar de volgende cijfers:


  • verkeer
  • conversie
  • add to cart
  • cart abandonnement


Deze cijfers geven inzicht in het verkeer dat jouw funnel genereert, maar ook in het aantal mensen dat daadwerkelijk overgaat tot een aankoop. Bovendien kun je zien hoeveel mensen nog een zetje nodig hebben om daadwerkelijk jouw product aan te schaffen en hoeveel mensen jouw product uiteindelijk toch niet hebben gekocht. Deze cijfers kunnen confronterend zijn, maar zijn juist ontzettend inzichtelijk. Je kunt precies zien wat klanten willen en hoe jij jouw omzet verder kunt optimaliseren. Met deze cijfers maak je van jouw ecommerce business een succes!

0 Comments
Add Comment
View Details
- +
Sold Out