Funnelpages blog

Alles over funnels, online marketing en business growth

Sales funnel maken? Voorbeeld + Stappenplan

Sales funnel maken? Voorbeeld + Stappenplan

Voordat we direct de praktijk in gaan en uitleggen hoe je sales funnel maakt is het handig om kort uit te leggen wat een sales funnel is.


Een funnel is de beste manier voor meer conversies. Een website converteert gemiddeld 1% tot 2% van zijn bezoekers en een funnel gemiddeld 20%.


Een funnel is een pad dat jij maakt voor je bezoekers waar ze doorheen gaat waarin je ze bewust maakt van de oplossing (jouw product) en opvolgt met een aanbod.


Net zoals ondernemers koud bellen als sales strategie, is een funnel ook een strategie die je kan toepassen.


Wij werken met onze eigen AWA Methode, hier ga ik straks iets dieper op in maar waar het op neer komt is dat de bezoeker door 3 levels gaat voordat hij/zij overgaat tot aankoop.


In een funnel overtuig je de bezoeker met kleine stapjes, steeds meer en meer tot dat je je product niet meer hoeft te verkopen maar dat ze je product willen.


Dat is de kracht van een funnel.


Als je de funnel op de juiste manier (AWA Methode) maakt zal dit de uitkomst worden.


Want ja, niemand wilt zich verkocht voelen maar we willen wel allemaal kopen.


Dus de truc van een funnel is om dus niet te verkopen maar ze er bewust van te maken dat jouw product aansluit bij hun willen.


Er zijn Funnelpage gebruikers die onze AWA Methode toepassen en conversies hebben van 30% tot 40% met hun funnel.


Het is belangrijk om te weten wat de levels zijn van een funnel zodat je de reis van de bezoeker snapt.


Zoals gezegd, wij gebruiken onze eigen AWA Methode die voor ons, maar ook 100 andere ondernemers werkt:

1. Je pakt de aandacht met een Power header:

Een Power header is een header die direct opvalt en de aandacht pakt. Op het moment dat jouw potentiële klant een behoefte heeft dan zullen die behoeftes onbewust opvallen.


Je kan het vergelijken met als je een nieuwe auto wilt kopen.


Je denkt aan de auto die je wilt kopen en de dagen erna lijkt het net alsof overal waar je bent die auto ook is. Zo werken Power headers dus ook, het valt direct op bij je bezoekers.


2. Je creëert waarde om jezelf te onderscheiden:

Als je bezoeker wilt gaan kopen heeft hij/zij ook gekeken naar de concurrentie. Uit eindelijk zal er een keuze worden gemaakt en die wordt 9/10 niet eens gebaseerd op prijs als de prijzen redelijk bij elkaar liggen.


Het gaat de klant er om, wie kan het beste mijn helpen.


Stel je wilt een nieuwe keuken laten plaatsen en zoekt daar iemand voor. Zou je dan kiezen voor:


  1. Een bedrijf waar je 1 keer contact mee hebt gehad over de prijs
  2. Met een bedrijf die je tips heeft gegeven over eventueel besparen, waar je op moet letten met het plaatsen van een keuken, heeft laten zien wat voor keukens ze al eerder hebben geplaatst en nog veel meer.


Ik denk dat iedereen voor optie 2 zou kiezen.


3. Doe een aanbod:

Je aanbod is het belangrijkste, het punt waar ze gaan beslissen: ga ik de betaling voldoen of niet?


Een pagina met de titel van je product en de prijs is helaas niet voldoende. Je moet echt de resultaten benoemen. 


Want daar betalen we uit eindelijk voor.


We kopen geen auto om een auto te hebben maar we kopen een auto om van A naar B te gaan. We willen geen airco om een airco te hebben maar we willen een airco om een lekkere koele rit te hebben.

Funnel of een website - wie wint?


Hierboven las je het al, een funnel converteert veel beter dan een normale website.


Misschien vroeg je jezelf ook af... Waarom zou ik nog een website hebben als een funnel veel beter verkoopt.


Ik zal het je uitleggen. 


Een funnel verkoopt veel beter dus daar moet je ook de funnel voor gebruiken.


Een website trekt veel meer bezoekers. Een website zal ook altijd hoger in de zoekmachines scoren dan een funnel.


Als mensen jouw product aanbevelen aan iemand anders zullen ze altijd je website link geven (jouwdomein.nl) en niet de URL van jouw funnel.


Dus de strategie is simpel, trek bezoekers met je website om deze vervolgens door te sturen naar je funnel.

De kracht van de AWA Methode


Stel je voor: Je hebt een funnel en je kan vanaf je website 1000 mensen in je funnel krijgen.


Je weet dat er van die 1000 mensen ongeveer 10 zullen kopen. 


Je begint bij level 1 met optimaliseren en het lukt je om 1500 bezoekers in je funnel te krijgen elke maand. Dan zal je ook 5 meer producten verkopen.


Van die 1500 mensen merkte je dat slecht 250 mensen door gingen naar je aanbod. Je besluit meer waarde te leveren en ineens gaan 500 mensen naar je aanbod pagina. Dat betekend ook dat je niet 15 maar 30 producten gaat verkopen.


Je optimaliseert je aanbod en nu kopen er geen 30 maar 40 mensen je product.


Het mooie van een funnel is, is dat je alles los van elkaar kan optimaliseren en met het zelfde aantal bezoekers meer sales kan maken.

Je hebt het zelfde aantal bezoekers maar meer sales.


Het is wat zwart wit maar zo werkt een funnel wel:)!

Start een winstgevende website en funnel met Funnelpages!

Geen technische kennis nodig.

5 Bekende en gemakkelijke funnels

Dit zijn de 5 bekendste funnels:

  • Opt-in funnels: Gefocust om e-mailadressen te verzamelen.
  • Event funnels: Bijvoorbeeld het geven van een webinar.
  • Sales funnel: Om je product of dienst te verkopen.
  • Quiz Funnel: Je maakt en quiz en segmenteert de mensen zodat je gerichte marketing kan sturen.
  • Follow-up funnel: Dit is opvolgen met e-mails en retargeting ads.


Vaak kies je 1 van de 4 funnels EN daaraan plak je de follow-up funnel. De meeste sales zullen vanuit je follow-up funnel komen omdat je eerst interesse moet opbouwen en dat gaat in stappen.


Kassakoopjes zijn aanbiedingen vlak voor dat je wilt betalen. Online noemen ze dat Bump-offers, Upselling of Crossselling.

Voorbeeld van een online sales funnel

Er zijn 1001 manieren om de stappen van een sales funnel uit te leggen.


Maar wat er gebeurd is het volgende:


Iemand komt op je website, leest een van je blogs en kijkt wat rond. Diegene noem je een bezoeker.


Op een gegeven moment moet je de bezoeker iets aanbieden in ruil voor contactgegevens zodat je hem later kan benaderen, bijvoorbeeld via e-mail. (Follow-up funnel) Zodra hij zich heeft ingeschreven voor jouw lead magnet noem je dat een lead.

Stel je verkoopt een programma over breien en je weet dat de meeste mensen van jouw doelgroep op Facebook zit.


Je besluit een advertentie te maken en er wat geld in te steken om snel bezoekers te krijgen voor je funnel.


Je maakt je landingspagina waar ze, inruil voor hun e-mailadres zodat je ze later kan benaderen, een lead magnet kunnen downloaden.


Een lead magnet is een gratis weggever met waarde zoals een e-book of checklist.


De komende dagen stuur je ze allemaal tips via e-mail en retarget je ze op Facebook met alleen maar meer waardevolle informatie.


  • Wat voor soort materiaal moet je gebruiken;
  • Wat zijn de best technieken;
  • Hoe krijg je het snel onder controle.


Zolang ze nog niet op je aanbod pagina zijn gekomen is het alleen maar waarde leveren.


Na 5 dagen stuur je een e-mail dat er een beginnerscursus klaar staat en dat er de komende 24 uur een korting van 30% op zit.


En dan komen je eerste sales binnen! Ze zijn door de 3 levels van de AWA Methode gegaan.

 


Op het moment dat jouw product wordt gekocht komt de bezoeker automatisch in een volgende funnel terecht en ontvangt de komende weken allerlei tips over hoe ze complete kledingstukken kunnen breien. Dat wordt het volgende product om te verkopen.

Good job! Maar als ze hebben betaald zit je werk er nog niet op.


Dan begint de volgende taak, Customer Retention (klantbehoud).


Zorg ervoor dat je klant een terugkerende klant is.


Ze kopen eerst iets voor 50 Euro. Na een maand schaft hij een product aan voor 500 Euro en dat gaat door tot ze een high-paying client worden.


Dit noemen we ook wel de value ladder in je bedrijf.

Hoe maak je een sales funnel

Voor het maken van een sales funnel moeten er een paar dingen duidelijk zijn.


  • Wat ga je precies oplossen/Doelgroep onderzoek
  • Welke tools ga je gebruiken voor het maken van je funnel
  • E-mailservice om mensen op te volgen


Laten we beginnen met het eerste.


Wat ga je precies oplossen/Doelgroep onderzoek

De funnel is het pad waar ze doorheen gaan. Maar de content is wat de mensen uiteindelijk zal overhalen.


Dus als je een winstgevende funnel wilt moet je content tip top in orde zijn.


Hoe doe je een onderzoek:


Maak een klanten avatar, een denkbeeldig persoon die jouw product zou willen kopen.


Voorbeeld: je verkoopt een cursus Spaans leren voor beginners.


Waar hebben mensen moeite mee?

  • Te veel informatie op het internet;
  • Ze weten niet waar ze moeten beginnen;
  • Het onthouden van de woorden;
  • Het maken van normale zinnen;
  • Niet durven te spreken.


En wat willen de mensen graag?

  • Snel Spaans leren;
  • Praten met familie;
  • Het leren, zodat ze op vakantie kunnen communiceren;
  • Leren om het de kinderen te leren.


Probeer zoveel mogelijk punten op te schrijven waar ze tegenaan lopen en wat ze willen bereiken met het leren van Spaans.


Iemand die net begint heeft hele andere wensen dan iemand die de basis al beheerst en graag wilt verbeteren.


Als je weet tegen wie je praat zal het invullen van je funnel 10x zo makkelijk gaan.

De tools om je sales funnel te maken

Wil je serieus aan de gang met funnels dan staat Funnelpages voor je klaar:

  • Wij hebben de funnels al voor je gemaakt
  • Je hoeft ze alleen te vullen met tekst
  • Ontvang iDeal betalingen
  • Je hebt toegang tot alle conversie tools
  • Maak je website en funnel zonder te coderen
  • 24/7 persoonlijk support


E-mailservice koppelen

De kans dat je een sale maakt na het eerste contact is ongeveer 1%.


Daar hoeven we dus niet op te rekenen.


Als we die maken is dat mooi meegenomen maar daar moet niet de focus liggen van je sales funnel.


Het grootste gedeelte zal tijdens de e-mails gaan kopen en daarom moeten we ervoor zorgen dat die in orde zijn en in lijn liggen met de salespage.


Als ze hun email adres hebben achter gelaten kan je ze elke dag opvolgen met meer en meer waarde.


Wist je dat gemiddeld pas na 7 contact momenten iemand over gaat tot aankoop…


Om het even simpel maar effectief te houden gaan we dus 7 mails voorbereiden.


Minimaal 5 waarbij je waarde, informatie en tips geeft en de laatste een combinatie van waarde en een aanbieding voor je product.


Activecampaign is wat wij aanraden.


Als dit staat heb je je eerste funnel al klaar staan.



Het verbeteren van je sales funnel

Als je funnel winstgevend is na de eerste lancering heb je het goed gedaan. Dat neemt gelukkig niet weg dat we alles nog kunnen verbeteren en die zelfde funnel nog meer sales kunnen laten maken.


De manier hoe je kan bijhouden hoe goed een funnel werkt is met conversie. Dit kan je simpel uitrekenen door het aantal bezoekers delen door het aantal inschrijvingen.

 

Hier zijn 2 tools die je daarvoor kan gebruiken:


Google Analytics, heel uitgebreid, je kan zowat alles zien wat er gebeurd maar 80% is overbodig om te analyseren.


Funnelpages Analytics, precies wat je nodig hebt om je bezoekers te tracken.


Bij Funnelpages kan je doelen stellen. De speciale tool rekent precies uit hoeveel % jij converteert. Zodra je daarna gaat testen weet je precies wat je moet verslaan.


Zit je eronder weet je dat je wat anders moet proberen.

Hoe optimaliseer je je funnel

Optimaliseren kan op veel verschillende manieren maar om het makkelijker te maken zal ik je ons “trappetje” vertellen.


Eerst heb je een analytics tool nodig . Als je niet goed kan zien wat je bezoekers doen wordt optimaliseren ook lastig.


Als je een analytics tool hebt moet je ook een A/B Split test tool hebben.


Een tool die je bezoekers verdeelt over 2 pagina’s zodat er kan worden gemeten welke pagina beter werkt.


Ook deze zit in Funnelpages. Je kan je pagina exact kopieren met 1 klik en na een periode zelf de winnaar kiezen.


Wij beginnen altijd aan de top van de funnel en dat is de aandacht zien te pakken.


Stel je runt een Facebook AD campaign dan heb je een advertentie die de aandacht moet pakken.


  • Gebruik verschillende foto’s
  • Gebruik verschillende headers
  • Verander de text een beetje
  • Test een aantal doelgroepen
  • Test de leeftijden


Wij beginnen altijd met het testen van doelgroepen. Als we een winnaar hebben, split testen we de leeftijd. Pas als de funnel werkt (goed of slecht) gaan we verschillende afbeeldingen en verschillende teksten testen.


Dit doen we omdat we eerst willen weten of alles werkt voordat we veel tijd gaan steken in optimaliseren.


Als ze op je AD klikken komen ze op je landingspagina. 


Daar gaan we de volgende Punten testen.


  • Headers
  • Kleuren knoppen
  • Afbeeldingen
  • Body content
  • Testimonials
  • Design -> doen we heel weinig


Het meeste wat we testen is de Header, de kleur van de knoppen en afbeeldingen.


Onthoudt bij splitsten altijd wat het doel is, bij een advertentie is het doel doorklikken, bij een landingspagina het e-mailadres binnenhalen en bij een sales pagina de sales. Op de landingspagina moet je dus niet je product introduceren.


Body en testimonials doen we ook pas later. 


Het design hebben we over de jaren getest bij ons zelf en onze clients dus we weten al welk design wel en niet werkt.


Al deze designs kan je terug vinden in Funnelpages zelf. Je krijgt toegang tot onze hele bibliotheek.

Dan komen we bij de e-mails.


Hier focussen we eigenlijk op 2 punten.


  • De Open rate
  • De Click trough rate


De open rate is hoeveel mensen de emails openen. Hier speel je dus met verschillende headers en sub-headers.


De click trough rate is hoeveel mensen er door klikken naar bijvoorbeeld je training, aanbod of waar je ze naar toe wilt hebben.


De click trough rate kan je verbeteren door het verhaal in je email te testen, dit is net als bij je advertentie vaak nieuwsgierigheid kweken.


De meeste mensen zullen niet echt de moeite nemen om alles woord voor woord te lezen dus een trucje die wij gebruiken is om bepaalde stukken van het verhaal in dik gedrukte letters of onderstreepte letters te doen.


Dus je pakt net als hier constant een paar woorden en zinnen die je wat opvallender maakt. Daar zal het oog opvallen, lezen ze het snel, weten ze waarover het gaat en als je dat goed hebt gedaan zullen ze door klikken.


Een andere tip is dat je kan spelen op welke tijd je het stuurt.


In het weekend zijn onze open rates een stuk lager maar door de weeks tussen 9 en 11 zijn ze een stuk hoger dan de rest. 


Ook in de na middag rond 3 werkt het goed bij ons.


Dit is ook een puntje wat je kan split testen.


Dan komen we bij het laatste aan en dat is je sales pagina.

Ze zijn aangekomen bij het laatste stukje van je funnel en op je sales pagina is je AANBOD heel belangrijk.


Het moet precies aansluiten op het geen wat je bezoeker wilt.


Ik zal je een voorbeeld geven hoe wij de conversie met 86% hebben verhoogd voor Matchpound. Zij helpen vrouwen met afvallen d.m.v. gezonde recepten en sporten.


Het aanbod dat zij hadden was bijna net als elk aanbod op het internet:


  • Module 1: Het fundament

  • Module 2: Klaar maken
  • Module 3: Dieet
  • Module 4: sporten
  • Module….


Dit is niet echt een aanbod waar je warm van wordt. Het oogt allemaal mooi en recht op je pagina maar het maakt geen indruk.


De vrouwen willen weten hoe ze moeten afvallen, hoe ze snel kilo’s kwijt kunnen, hoe ze een mooi figuur krijgen, hoe ze zonder te sporten kunnen afvallen. Dit hangt weer af van jouw doelgroep.


We hebben het aanbod aangepast op deze manier:


  • Module 1: Hoe je alle lekkernijen kan weerstaan in de avond
  • Module 2: Hoe je binnen 15 minuten je recepten klaar kan hebben.
  • Module 3: Hoe je toch kan afvallen als je af en toe “slecht” eet
  • Module 4: Hoe je met simpele 15-30 minuten workouts meer verbrand dan 1 uur op het cardio apparaat.


We hebben de titels aangepast van de module naar deze opbouw, later nog wat split testen gedaan en we zagen echt MEGA stappen in de conversie.


Dat komt omdat we een resultaat verkopen. 


Een mooie quote van Freddy Heineken is ook:


“Ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid”


Dit is hoe wij voornamelijk onze pagina testen.


Als de modules in lijn staan met de pijnpunten van de doelgroep zal je echt grote verschillen zien.


Na een doelgroep onderzoek zijn we er achter gekomen dat veel vrouwen het lastig hadden in de avond om snacks te laten staan voor de tv.


Bijna iedereen gaf dit aan en dus wisten we, dat als we hier een oplossing voor zouden hebben we dit moesten laten terug komen in ons aanbod.


Conclusie van sales funnels

Het kost tijd om de funnel winstgevend te maken. Hoe goed je je huiswerk ook doet in het begin is het alsnog een beetje schieten in het donker en kijken wat je raakt.


Een leuk voorbeeld: Wij hadden één woord veranderd op onze landingspagina.


We gaven een checklist weg om onze mailinglijst op te bouwen.


We maakte al regelmatig funnels en hadden al wat ervaring.


Toch had dat ene woord onze conversie met 4x doen verhogen.


We kregen best veel bezoekers maar bijna geen inschrijvingen.


We paste het woord eBook aan naar Checklist en ze gingen van ongeveer 5 inschrijvingen naar 20 inschrijvingen per dag.


Soms is het gewoon raar om te zien hoe 1 woord zoveel invloed kan hebben op het resultaat.


We haalde uiteindelijk meer sales uit de “Checklist inschrijvingen” dan uit de “eBook inschrijvingen”.


Dit zijn punten waar je vaak achter komt door te proberen.


Of een sales funnel je business kan laten groeien? Ja zeker!


Of je er mee aan de slag moet gaan? 100%


Zoek je een makkelijke manier om je website en funnels te maken? Start vandaag nog je gratis 14 dagen trial.

0 Comments
Add Comment
View Details
- +
Sold Out