Funnelpages blog

Alles over funnels, online marketing en business growth

Hoe doe je een concurrentieanalyse?

Hoe doe je een concurrentieanalyse?

Een concurrentieanalyse is een strategie waarbij u belangrijke concurrenten identificeert en hun producten, verkoop- en marketingstrategieën onderzoekt.


Dit is de perfecte 1ste stap voor het van een sales funnel.


Door dit te doen, kunt u solide bedrijfsstrategieën ontwikkelen die die van uw concurrent verbeteren. Een concurrentieanalyse kan u helpen de ins en outs te leren van hoe uw concurrentie werkt, en potentiële kansen te identificeren waar u ze kunt overtreffen.


De concurrentieanalyse is ook onderdeel van uw doelgroep analyse


Het stelt u ook in staat om op de hoogte te blijven van trends in de branche en ervoor te zorgen dat uw product consequent voldoet aan de industrienormen en deze overtreft.


Voordelen concurrentieanalyse

Laten we nog een paar voordelen bekijken van het uitvoeren van concurrentieanalyses:


1. Helpt u bij het identificeren van de unieke waarde propositie van uw product en wat uw product onderscheidt van dat van de concurrentie, wat kan dienen als basis voor toekomstige marketinginspanningen. 

2. Hiermee kunt u bepalen wat uw concurrent goed doet. Deze informatie is van cruciaal belang om relevant te blijven en ervoor te zorgen dat zowel uw product als uw marketingcampagnes beter presteren dan de industrienormen.

3. Vertelt u waar uw concurrenten tekortschieten - waardoor u kansen op de markt kunt identificeren en nieuwe, unieke marketingstrategieën kunt testen waarvan ze geen gebruik hebben gemaakt.

4. Leer door klantrecensies wat er ontbreekt in het product van een concurrent en bedenk hoe u functies aan uw eigen product kunt toevoegen om aan die behoeften te voldoen.

5. Biedt u een maatstaf waaraan u uw eigen groei kunt meten.



Hoe een concurrentieanalyse uit te voeren


1. Identificeer uw concurrenten

U kunt in marketing alleen een concurrentieanalyse uitvoeren als u weet wie uw concurrenten zijn. Begin met het onderzoeken van uw branche om topspelers en toonaangevende merken te identificeren. Onderzoek om er zeker van te zijn dat u geen concurrenten mist die onder de radar vliegen.


2. Vergelijk marketingpositionering

Zodra u een lijst met concurrenten heeft, begint u ze te analyseren. Voer een SWOT-analyse uit die details met betrekking tot zowel de merken als hun klanten vergelijkt.

Een gemakkelijke manier om deze informatie weer te geven, is via een competitieve matrix. Een concurrentiematrix is ​​een diagram waarin de sterke en zwakke punten, het aanbod van functies en andere kwaliteiten van een merk worden weergegeven. U kunt het gebruiken om hiaten, kansen en bedreigingen te identificeren met betrekking tot:

Product eigenschappen

- Kwaliteit

- Voordelen

- Prijsstelling

- Berichten

- Klantensentiment

- Klantsegmenten


3. Vergelijk siteverkeer en prestaties

Onderzoek vervolgens het bereik van de aanwezigheid op het internet van uw concurrenten en vergelijk dit met uw merk en anderen in uw branche. Verzamel gegevens die laten zien hoe gebruikers omgaan met andere websites. Deze gegevens omvatten:

Maandelijks unieke bezoekers

- Aantal paginaweergaven

- Verkeersbronnen

- Bouncepercentages

- Paginaweergaven per gebruiker

- Betrokkenheidsstatistieken


4. Vergelijk trefwoorden 

Kijk dieper naar uw aanwezigheid op het web in vergelijking met uw concurrenten door te kijken naar zoekwoorden van concurrenten. Voer een trefwoordanalyse uit die laat zien welke organische trefwoorden het meeste verkeer naar hun site leiden. Bekijk ook welke betaalde zoekwoorden ze targeten om te zien welke termen ze betalen om reclame te maken.




5.Vergelijk share of voice

In stap één hebben we bekeken hoe u share of voice kunt gebruiken om leiders in uw branche te identificeren. Gebruik nu share of voice om de zoekwoordprestaties en zoekautoriteit tussen u en uw concurrenten te vergelijken. Voer een zoekwoordanalyse uit om te zien welke concurrenten het meeste verkeer genereren voor de beste zoekwoorden in uw branche.


6. Vergelijk backlinks

Een andere manier om de online autoriteit van uw concurrenten te vergelijken, is door naar hun backlink-portfolio te kijken. Vergelijk de hoeveelheid en kwaliteit van backlinks die naar uw site en die van uw concurrenten verwijzen.


Kijk ook naar de koppelingssites die uw concurrenten gemeen hebben. Als uw concurrenten links van dezelfde site hebben, moet u ook proberen om een ​​link van dezelfde site te krijgen.

Om de kwaliteit van een backlink te schatten, kijkt u naar de Alexa Rank van de linkende site. Sites met een lage Alexa Rank hebben een hoge online autoriteit; daarom is de link waardevoller dan een link van een site met een zeer hoge Alexa Rank.



7. Vergelijk SEO-effectiviteit

Beëindig ten slotte uw concurrentieanalyse door te kijken naar de SEO-prestaties van uw concurrenten. Doe dit door websitestatistieken te analyseren die de SEO-effectiviteit illustreren.


Door SEO als benchmark op te nemen in uw concurrentieanalyse, kunt u begrijpen of en hoe uw on-page, off-page en technische SEO-status van invloed kan zijn op uw vermogen om te concurreren in de zoekresultaten.


Statistieken in dit deel van uw analyse kunnen zijn:

- Percentage verkeer dat afkomstig is van organisch verkeer

- Verkeersvolume van zoeken (MUV x% verkeer van zoeken)

- Paginasnelheid Aantal niet-merk gerelateerde zoekwoorden




0 Comments
Add Comment
View Details
- +
Sold Out